مهار یک مسیر سیگنالینگ نورونی و ابداع درمانهای جدیدی برای نوروپاتی محیطی

17 ژانویه 2017- محققان یک مسیر مولکولی سیگنالینگ (پیام رسان) را به تازگی شناسایی نموده‌اند که با مهار این مسیر، رشد نورونهای حسی تحریک شده و از نوروپاتی محیطی در سلولها و مدلهای دیابت نوع 1 و 2 در جوندگان، نوروپاتی ناشی از شیمی درمانی و HIV، جلوگیری یا آنرا معکوس می‌کند.

یک میکروگراف الکترونی رنگی که میتوکندری(سبز) را به تصویر کشیده است، این اندامک سلولی که نیروگاه تمام سلولهای بدن است، نقش مهمی در بازسازی و رشد اعصاب محیطی بازی می‌کند.

 یافته‌های این تحقیق درشماره‌ی ژانویه‌ی مجله‌ی Clinical Investigationمنتشر گردید.

 نوروپاتی محیطی(PR) عارضه‌ای است که در نتیجه‌ی تخریب سیستم اعصاب محیطی ( وسیعترین شبکه‌ی انتقال اطلاعات بین سیستم عصبی مرکزی-مغز و نخاع- با سایر بخش‌های بدن) ایجاد می‌شود. علایم این عارضه شامل بی حسی اندام‌های انتهایی، سوزن سوزن شدن دست و پا، ضعف عضلانی، درد شدید، فلج و اختلال درعملکرد اعضای بدن می باشد. برآورده شده است که تنها در آمریکا 20 میلیون نفر از نوروپاتی محیطی رنج می‌برند، این عارضه می‌تواند نشانه‌ای از سایر بیماریها نظیر دیابت، HIVیا عارضه‌ی جانبی برخی از انواع شیمی درمانی‌ باشد.

در این پژوهش محققان دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه کالیفرنیا و همکارانشان در موسسه‌ی ملی بیماریهای دیابت، گوارش وکلیوی باهمکاری محققان دانشگاه Manitobaومرکز تحقیقات Albrechtsenدربیمارستان St. Bonifaceدرکانادا، با یکدیگر همکاری نمودند.

 پرفسور Nigel Calcuttاستاد پاتولوژی دانشکده‌ی پزشکی کالیفرنیا و نویسنده‌ی ارشد این مقاله گفت: نوروپاتی محیطی از علل عمده و تا حد زیادی درمان نشده‌ی درد و رنج بیماران است و هزینه‌های مراقبتی بهداشتی زیادی را بر جوامع تحمیل کرده است.

 در تحقیقات پیشین برخی از فرآیندهای اصلی که در بازسازی و رشد اعصاب محیطی در افراد سالم نقش دارند از جمله نقش حیاتی میتوکندریها در تولید انرژی حیاتی سلول یا همان ATP(آدنوزین تری فسفات) که برای ترمیم اعصاب پس از آسیب و جراحت، حیاتی می‌باشد، کشف گردید.

 در این تحقیق، دانشمندان محققان مولکولهای کلیدی و مکانیزم‌هایی که در رشد و بازسازی نورونهای حسی نقش دارند را بررسی نمودند، آنها به طور خاص اشاره کردند که رشد نوریت‌ها(neuritis)- زائدهایی که از جسم سلولی نورونها به سمت خارج رشد کرده و یک نورون را به نورونهای دیگر متصل می‌سازد- با فعال شدن گیرنده‌های موسکارینی استیل کولین، محدود می‌شود. محققان می‌گویند این موضوع بسیار عجیب است زیرا استیل کولین، یک انتقال دهنده‌ی عصبی است که با فعال سازی  سلول در ارتباط است.

 دانشمندان با شناسایی این مسیر سیگنالینگ نشان دادند که امکان استفاده از داروهای ضد موسکارینی که در حال حاضر دارای کاربردهای بالینی زیادی است به عنوان یک درمان جدید برای نوروپاتی محیطی وجود دارد.

 پرفسورPaul Fernyhoughنویسنده‌ی ارشد این مقاله و استاد بخش فارماکولوژی و فیزیولوژی دانشگاه Manitobaمی‌گوید: این کشف بسیار دلگرم کننده است زیرا پروفایل ایمنی داروهای ضد موسکارینی بخوبی شناخته شده است و بیش از 20 سال است که از این داروها برای درمان انواعی از بیماریها در اروپا استفاده می شود، این کاربرد درمانی جدید از آنتاگونیست‌های ضد موسکارینی که در این مطالعه به آن پرداخته شده است، می‌تواند بطور بالقوه با سرعت نسبتاً خوبی در سطح بالینی مورد آزمایش و استفاده قرار گیرد.

 منبع و سایت خبر:

Journal of Clinical Investigation, 2003; 111 (4): 507 DOI: 10.1172/JCI15792

www.sciencedaily.com/releases/2017/01/170117192708.htm